ساواک ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حسین پرورش را (دوره ۳ مهندسی شیمی)، آنگاه که هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌بود، در خوابگاه خیابان زنجان می‌دیدم، و برادرش مسعود را (دوره ۶ مکانیک) و همچنین حسین قلمبر را (دوره ۶ برق) که هر دو هم‌دوره‌ی من بودند، در دوندگی‌های‌شان پیرامون اتاق کوه دانشگاه. سال‌ها بعد در گفت‌وگو با درد آشنایانی از چیزهایی که او تعریف کرد با هم به این نتیجه رسیدیم که کشته‌شدن بهروز در حادثه‌ی انفجار خانه‌ی تیمی در مشهد (۳ بهمن ۱۳۵۱) با پوران یداللهی، ساخته و پرداخته‌ی ساواک است [نادری، ص‌ص ۴۶۵، ۴۶۶ و ۴۷۰] و بهروز را زیر شکنجه کشته‌اند. کشته‌شدن بهروز عبدی در انفجار مشهد را هم ساواک تازه نزدیک دو سال پس از آن انفجار گزارش داده‌است[نادری، ص ۴۶۶]. اقشار مختلف جامعه با شرایط سنی ۱۵ سال به بالا می‌توانند از موزه عبرت بازدید کنند؛ چراکه فضای موزه برای بازدید کودکان و دانش‌آموزان تا مقطع سوم راهنمایی مناسب نیست. یکی از اتاق‌های موزه به نمایش اسلحه‌ها، وسایل نظامی و ابزار جاسوسی آن دوران اختصاص یافته که برای آشنایی بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. بند مشاهیر، یکی از بخش‌های جالب زندان است که به معرفی چهره‌های سرشناس زندانی می‌پردازد و مجسمه‌هایی از شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت الله طالقانی، شهید رجایی و…

هم نشین بهار از ثابتی درخواست کرده است تا خاطرات خود را برای ثبت درتاریخ بنویسد. عدۀ دیگری نیز براین عقیده اند که حال که ایشان بازنشسته و پیرشده، آستینها رابالا بزند وبه خاطره نویسی بپردازد. ولی واقعیت قضیه چیست؟ اولاً- ثابتی هنوز بازنشسته نشده است.

نظر شما

چه خوب که او مانده‌است و بوده‌است و همت کرده‌است و این تاریخچه را نوشته‌است. در بخشی از موزه عبرت شاهد تصاویری از خاندان پهلوی خواهید بود که امکان آشنایی بیشتر با آن‌ها را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. زندانیان پس از بازداشت با چشمان بسته به اتاق افسر نگهبان برده می‌شدند تا اسم و مشخصاتشان ثبت شود.

دیدگاه کاربران

به هر حال حزب توده با استفاده از شرایط پس از انقلاب و با بهره گیری از تجارب حزبی و تشکیلاتی خود در ابعاد و زمینه های مختلف در جهت تضعیف و سپس در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی تلاش می کرد. جالب توجه اینکه کادر رهبری حزب با طراحی دقیق و طبق برنامه ای منظم و با حفظ ظاهر طرفداری از نظام و حرکت در چارچوب قانون اساسی همه اقدامات براندازانه خود را به صورت زیرزمینی و با شیوه ای خزنده پیش می بردند و تدارک کودتا را می دیدند. آنها حتی در بسیاری از موارد و در موقعیت های مختلف موضع خود را در راستای مواضع نظام نشان می دادند. بر اساس تحلیل ها و نظریات مارکسیستی یکی از مهمترین شرایط براندازی تحقق، «عامل ذهنی» است.

در برابر طوفان – سری دوم

ساواک ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

از نگر من، شلختگی به سهل انگاری یا بی دقتی در نوشتن برمیگردد که سبب پدیدآمدن مطالب ناروا (یا ناسزا یعنی آنچه که سزاوار نیست) در باره یک فرد یا پدیده میشود. بگفته دیگر، بکارگیری وسواس علمی در برخورد به افراد و سازمانهای مردمی همواره بایسته و شایسته است. روش نوشتن و کیفیت داوری آقای فرهمند راد در باره مبارزینی که، هنگام سکوت و سردرگریبانی سایر نیروهای میهنی، دلاورانه بپا خاستند و آغازی نو پدید آوردند سزاوار و روا نبوده است. من پاره ای از گفته های آقای فرهمند راد را بسیار خوددارانه به چالش کشیده ام. اگر واژه هایی چون فریب و جعل و مانند آنها بکار برده بودم یا شخصیت آقای فرهمند راد را زیر سئوال برده بودم، آنگاه با شما همراه میبودم. ۴ – چینش نادرست تاریخی با هدف آنکه آقای کیانوری را در “مرکز حزب” بنشانید و بگونه ای پنهان و پوشیده (با استفاده از آنچه حکومت فریب و کشتار اسلامی بر سر او آورد) حزب توده ایران را بی اعتبار کنید.

برنامه‌های خاص او موجب کنترل جبهه ملی و نهضت آزادی شد و نیز عدم اجازه به توسعه عملیات سازمان انقلابی حزب توده، مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی خلق و عوامل تجزیه‌طلب کُرد و نیز در اهواز… ثابتی توانست که عملیات مخرب و ویرانگرانه بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌ها را کنترل و از بین ببرد… طی سال های مذکور حزب توده اقدام قابل ملاحظه ای انجام نداد و عمده ترین بحث های درون گروهی حزب، پیرامون به دست گیری رهبری حزب شکل می گرفت و رقابت شدیدی بین رادمنش و اسکندری بر سر رهبری ساواک حزب وجود داشت. تا اینکه سرانجام «ساواک زدگی» حزب به جایی رسید که کمیته ای برای بررسی دخالت های ساواک در فعالیت های حزب تشکیل شد و پس از بررسی های انجام شده این مسئله را تائید کرد. نتیجه بررسی های کمیته مذکور بر کناری رادمنش و جانشینی اسکندری در مقام دبیر کل حزب توده بود. این سازمان از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ چهره خود را آشکار کرد و “تیمور بختیار” که به سبب جنایاتش زبانزد مردم است در رأس این تشکیلات قرار گرفت.

  • پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن۱۳۵۷ برای حزب توده تحولی بزرگ محسوب می شد.
  • «بختیار» با مطالعه آنها دریافت که تمامی گروه‌های سیاسی موجود، در هفت مورد توافق دارند.
  • الف) ساواک منحل شود، ولی ساواک قوی‌تر تشکیل شود که به کسی رحم ننماید.