نمونه پیشینه تحقیق در پایان نامه و پروپوزال | porseshneshan

منظور از پیشینه تحقیق بررسی مقاله‌ها، پایان
نامه‌ها و پژوهش‌های تحقیقاتی است که در حوزه کاری مرتبط با موضوع پایان نامه شما
نوشته شده است. در این روش به جای تمرکز بر یافته‌ها، به چگونگی دستیابی به یافته‌‌ها (روش تحلیل) تمرکز می‌کنند. بررسی روش‌‌های تحلیل، یک نوع چارچوب ادراکی در سطوح مختلف (شامل نظریه، تحقیقات میدانی، رویکردهای پژوهشی، روش‌های جمع آوری داده و تکنیک‌های تحلیلی) فراهم می‌کند. هدف از بررسی روش‌ شناختی، آگاهی از چگونگی استفاده پژوهشگران از منابع علمی در فعالیت‌‌هایی مانند نمونه ‌برداری، مصاحبه، جمع ‌آوری داده، ، تحلیل و دیگر موارد است. پیشینه تحقیق یکی از ارکانی است که ایده تحقیق شما با توجه به آن بیان می‌شود، چرا که زمینه، ارتباط و پیشینه‌ای برای مسئله تحقیقاتی که در حال کاوش آن هستید، فراهم می‌کند. به همین دلیل و با توجه به اهمیت آن، در ادامه قصد داریم طریقه نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله را بررسی کنیم.

سپس، یک یا دو جمله دربارهٔ جایگاه و اهمیت موضوع موبوطه ارائه گردد و آنگاه چند جمله دربارهٔ وضعیت موجود مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با موضوع آورده شود. با توجه به هدفی که از نوشتن پیشینه تحقیق دارید و ساختاری که انتخاب کرده اید، پیشینه تحقیق شما متفاوت به نظر می رسد. اما یک سری موارد ثابت در متون علمی وجود دارد که می توانید با دنبال کردن آن ها متن خود را بنویسید. این رویکرد در واقع مکمل رویکرد تحلیلی است که در آن، افزون بر تحلیل نوشتارها و پژوهش‌های موجود، لازم است به چند جنبه دیگر نیز توجه کرد. این رویکرد در واقع مکمل رویکرد تحلیلی است که در آن، افزون بر تحلیل نوشتارها و پژوهش های موجود، لازم است به چند جنبه دیگر نیز توجه کرد.

  • در ابتدای هر بحث تخصصی نیز می‌توان یک جمله مقدماتی مبنی بر معرفی موضوع مورد بحث و اهمیت آن اضافه کرد.
  • توصیه می‌کنیم به مطالبی دقت کنید که بیش از چند بار با آنها مواجه شده‌اید؛ منابع موجود را ارزیابی نمایید و مرتبط‌ترین را انتخاب کنید.
  • در برخی از موارد، استاد میزان حجم لازم مطالب را تعیین می‌کند؛ با این حال باید دستورالعمل نگارش مقاله را با دقت بخوانید تا ببینید که چه میزان انتظار برای نگارش این بخش از شما وجود دارد.

برای این‌کار نکات کلیدی وجود دارد که حتما باید در چکیده ثبت شود که شامل عنوان مقاله، سال انجام آن، جامعه، روش و ابزار پژوهش، هدف تحقیق و در نهایت نتایج حاصل از آن است. سپس مقاله‌ها و یا گزارش‌های مرتبط با مسئله تحقیقتان را بر حسب روش، متغیرها، ابزار و امثال آن دسته‌بندی کرده و چکیده‌ای از آنها تهیه کنید. در این مرحله، ابتدا هر یک از مقاله‌ها یا گزارش‌هایی را که جایابی کرده‌اید، به طور مقدماتی مطالعه کنید تا میزان رابطه آن‌ها با موضوع تحقیق، مشخص سایت پرسشنامه پرسش نشان شود.

گردآوری اطلاعات مرتبط با فصل دوم پایان نامه

متغیرهایی هستند که پژوهش گر علاقه مند است روابط میان آنها را در تحقیق، مورد بررسی قرار داده، تبیین کند. با مطالعه منابع، می توان هم به متغیرهای اساسی در تحقیق پی برد و هم سایر متغیر هایی را که احتمال ارتباط آنها وجود دارد، شناسایی کرد. روش‌های مختلفی برای نوشتن پیشینه تحقیق وجود دارد که در این بخش، مهم‌ترین انواع روش نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله معرفی شده است. متغیرهای اساسی، متغیرهایی هستند که پژوهش گر علاقه مند است روابط میان آنها را در تحقیق، مورد بررسی قرار داده، تبیین کند. بسیاری از معایب و کمبود ها در مقالات و پایان نامه ها ، به دلیل عدم بررسی درست پیشینه تحقیق در آن موضوع می باشد. حجم منطقی فصل دوم پایان نامه یا پیشینه پژوهش در رساله دکتری بین 20 تا 50 صفحه است و در پایان نامه کارشناسی ارشد معمولا کوتاه­تر است.

نظرات

نمونه پیشینه تحقیق در پایان نامه و پروپوزال | porseshneshan