گل رز چیست؟

این میزان رطوبت که با رطوبتسنج قابل اندازه گیری است در حدود ۶۰ درصد می باشد. با در اختیار داشتن گلخانه مناسب امکان تولید آن در تمام طول سال فراهماست این گیاه چند ساله بوده و تا ۶ سال امکان بهره برداری اقتصادی از آنفراهم است. كشت و توليد رزهاي گلخانه اي : رزهاي گلخانه اي گياهان چند ساله اي هستند كه عمر مفيد آنان براي توليد گل شش تا ده سال می باشد. گل رز چند رنگ میتوان هم به صورت رونده (دیواری) و هم به عنوان درختچه کاشت، اما باید مکانی را انتخاب کنید که حداقل شش ساعت نور کامل خورشید به آن بتابد. حاوی فلوراید است که در بر خیگیاهان حساس نظیر لیلیوم لونگیفلوروم و دراسنا می تواند خسارتزا باشند،نگهداری آب کم و تهویه عالی دارد که این خاصیت با مصرف بسیار بالای آب ومواد غذایی همراه است و از آن به عنوان بستر مناسبی یاد نمی کنند.CEC خیلیکم وPH تقریبا ۵/۷ دارد.

انواع گل زینتی

از پرورش گل رز در نزدیکی درختان و یا درخچه ها خودداری کنید زیرا رقابت غذایی بین بوته گل رز و درختان ایجاد شده که در انتها برنده این نبرد، درختان خواهند بود. این گونه دارای گل های صورتی معطر ونیمه پر پر است که به منظور گلاب گیری به ویژه در نقاطی از ایران نظیر قمصر کاشان و میمنه فارس به کار می رود. بسیاری از گلهای رز به لحاظ پیشینه تاریخی بومی اقلیم کشور ما نیستند و از سایر نقاط جهان وارد فلات ایران شدهاند.

در اینجا بسترهای خاکی معرفی میگردد. پرورش گل رز گلخانه ای در بسترهای خاکی و یا غیر خاکی انجام می گیرد. در هر بستر ۵ ردیف با فاصله ۲۵سانتی متر از همدیگر در نظر می گیرند که ردیف وسط حذف و به جای آن سیستمآبیاری قرار می گیرد یعنی در واقع کشت چهار ردیفه می شود. جنس آن بامیه و از خانواده پنیرکیان بوده و ارتفاع آن نیز حدود ۲ متر می باشد. تنش رطوبتی نیز به گیاه خسارت می زند. این محصول به رطوبتی متوسطاحتیاج دارد. به علت عبور حداکثری نور از شیشه، بهترین پوشش گلخانه ای برای این گیاه، پوشش شیشه می باشد. در گلخانه های رز از دریچه های سقفی برای تهویهاستفاده می شود. درکشتهای خاکی، ۴-۳ تن کود دامی پوسیده را به هر هزار متر مربع اضافه میکنند و بعد از مخلوط یکنواخت اقدام به کشت پایه های رز می کند. ارتفاع گلخانهباید مطلوب و نسبتا زیاد باشد (بیش از۵/۴ متر) یعنی به عبارت دیگر حداقل ۲متر ارتفاع در بالای گیاه وجود داشته باشد.

در اینسیستم بایستی از کوکو پیت بوفیرت شده ( کلسیم دهی شده) استفاده شود تاگیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد. بهتر است با شروع بهار از کود ان پی کا برای تغذیه آن استفاده شود. در زمان کاشت گیاه از کود دهیزیاد باید خود داری کرد. اندازه بسترهای کاشت به عرض ۱۲۰ ـ ۱۰۰ سانتیمتر و به طول حدود ۳۵متر انتخاب می شود. اما برای کاشت در حاشیه نوع Floribunda مناسب تر است. گل رز متعلق به خانواده گل سرخیان است.

در میان تمام گل­ ها هیچ کدام به اندازه رز قرمز برای نشان دادن یک عشق شورانگیز و بیان احساسات عاشقانه و رمانتیک مناسب نیستند. قیمت گل رز را نمیتوان به صورت قطعی بیان کرد زیرا شرایط بسیاری بر قیمت بر آن دخیل می باشد. در صورت عدم وجود شیب طبیعی برای زهکشآب باید از پمپ استفاده گردد. همچنین درروشهای رایجتر از دو ردیف بجای چهار ردیف استفاده می کنند که در صورت عدموجود سیستم گرمایی مناسب جهت بهبود تهویه، بسترهای کشت ۲ ردیفی توصیه میشود. برش را درست در زیر گره ساقه ایجاد کنید؛ محلی که اولین برگ به ساقه متصل میشود. برش ها در قسمتی حدودا یک سانتی متر پایین تر از گره ایجاد کنید و قسمتی از پوست ساقه را جدا کنید.

در این حالت بسترها به ارتفاع حدود ۴۰ سانتیمتربالای سطح زمین با خاک مرغوب پر می شوند و ۳۰ سانتیمتر آن داخل زمین قرارمی گیرد. در کانینا در شرایط نور کم وسرما پایه به حالت رکود می رود، پایه های مولتی فلورا هم قوی بوده و خواب زمستانه ندارند. گل رز خود را با در نظر گرفتن شرایط محیطی و تغذیه ای برای ورد به زمستان و شروع خواب آماده کنید؛ بوته های گل رز قوی بوده میتوانند، از خودشان در برابر سرما دفاع کنند. در کشتهای خاکی دو روش وجود دارد کهدر روش اول در بستری به عرض ۱۲۰ سانتیمتر ۴ ردیف رز می کاشتند که فواصلروی ردیفها حدود ۳۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شد در روش دوم گیاه را در دوردیف به فاصله ۴۰ سانتیمتر از هم می کارند و سعی می کنند که گیاه مادریارتفاع لازم را برای عمل بندینگ و جلوگیری از رطوبت زیاد بستر داشته باشد.

این گیاهان در بخشهای وسیعی از کره زمین پراکنده هستند و ازلحاظ نحوه رشد و شکل بوته و تولید گل به انواع رزهای مینیاتوری، پاسیویی،هیبرید چای، فلورینبدا، درختچه ای، بالا رو و رونده تقسیم بهشت گل می شوند. گل رز دارای گونههای بسیار زیادی میباشد و از لحاظ فرم، رنگ، عطر، دوام و تنوع شکل یکی از زیباترین و محبوبترین گلهاست که غالبا بوتهای بوده و جزو گیاهان دائمی طبقه بندی میشود. گل رز به راحتی ریشه میزند، با این حال بسیاری از گلهای رز از گیاهان پیوندی هستند که در آنها یک ساقه چوبی از یک گل رز زینتی که با دقت پرورش داده شده به یک ریشه مقاومتر پیوند داده میشود. رزهای گلخانه ای گیاهان چند ساله ای هستند که عمر مفید آنها برای تولید گل ۶ تا ۱۰ سال است.

این رنگ برای دختران و خانم های جوان هم هدیه مناسبی است. رز وینچستر کاتدرال ۱.۲ متر رشد میکند و اولین گل در تابستان ظاهر میشود و تا پاییز بارها گل میدهد. گل رز در تمامی رنگها دیده میشود و در این مورد تنها یک استثناء وجود دارد و آن نبود رزهای آبی است. اما سطح ارقام sweet hearts روبه کاهش است ولی با این وجود برخیارقام رشد خوبی دارند(Sacha و(Escimo. اما سطح ارقام sweet hearts روبه کاهش است ولی با این وجود برخی ارقام رشد خوبی دارند(Sacha و(Escimo. در آن موقع استفاده های داروئی آن بیشترمورد توجه بوده ولی بتدریج کشت و کار آن در باغها گسترش یافت. درکشورهای مثل هلند گاهاً به دلیل کمی شدت نور در زمستان از نورهای مصنوعینیز برای برخی واریته استفاده می کنند. برخی از ارقام گل رز دائم گل هستند و گل دهیدر آنها در بیشتر مواقع سال انجام می گیرد ولی بیشتر ارقام در هوای خنکبهار و پاییز گل دار می شوند.

گل رز به عنوان سمبلی از تعادل است. در حال حاضر گل رز یکی از محبوبترین گلهای جهان است واز لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد. بخاطر اینکه گیاهان مادری در داخل گلخانه در تمامطول سال در حال رشد دائم ستند، بنابراین می توان در تمام طول سال از آنقلمه های برگدار تهیه کرد. بخاطر اينكه گياهان مادري در داخل گلخانه در پایان طول سال در حالا رشد دائم ستند، بنابراين مي توان در پایان طول سال از آن قلمه هاي برگدار تهيه كرد. پس همین حالا دست به کار شوید. ولی در ایران بعلت آفتاب فراوان دراکثر استانها نیازی به این کار نیست. ولی در ایران بعلت آفتاب فراوان در اکثر استانهانیازی به این کار نیست.

البته شدت نورهای خیلی زیاد علاوه بر افزایش دمای گلخانه بر روی کیفیت و رنگ گلها تاثیرمنفی دارد. تهویه آن عالی است، نگهداری رطوبتآن خوب است، CEC این بستر پائین است، PH خنثی تا قلیایی با اثر کم در محیطکشت دارد، پایداری بسیار زیاد بوده ودانسیته آن ۲۶۴ گرم در لیتراست. از نقاشیهای مشهوری که در آن رز به تصویر درآمدهاست، تولد ونوس اثر ساندرو بوتیچلی نقاش اهل فلورانس است. یک دسته گل رز زرشکی یا ارکیدهی بنفش تیره می تواند جزو گزینه مناسبی برای خرید گل تولد آقایان باشد. این رنگ برای دختران و خانم های جوان هم هدیه مناسبی است. نتیجه کلی: این نمادهایی که عرض کردم همگی بر فرهنگ عامه غربی ها و خودمان می باشد شاید این نمادها واقعا” شناخته شده از سمت فرهنگ ما نباشد. گلدان گل رز خود را در مکانی با منبع نور خوب به سمت جنوب یا غرب قرار دهید، این گلدان گل رز باید روزی حداقل ۶ ساعت نور بهش تابیده شود.

در کشت های مزرعه ای، در نقاطیکه شرایط نوری پایین حاکم است و هزینه انرژی بالا است برای گیاه خواب زمستانه(رکود) در نظر می گیرند. پایداری بسیار بالا بوده و دانسیته حجمی آن ۸۰ تا۱۲۰گرم بر لیتردارد. درزمان تهویه از باد مستقیم بر روی محصول باید اجتناب شود. قلمههای رز بهتر است در محیطی روشن و به دور از نور مستقیم آفتاب باشند. علاوه بر اینکه باید اصولی باشد، تقریبا دو ماه طول می کشد، تا قلمههای این گیاه ریشه بزند. معمولا این روش در نگهداری گلهای رز بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. روش برش: زمان مناسب بین ماه خرداد تا شهریور پس از پایان گل دهی و ریختن گلهاست. نسبتهای کودی ppm 195: 30: 220 (N:P:K) برای کود دهی رزهای گلخانه ایمناسب می باشد.

بذرها را در یک لیوان پلاستیکی یا هر ظرفی که پر کرده اید که آن را قرار داده و به مدت ۱۰هفته داخل یخچال با دمای پایین ۲ الی ۴ درجه قرار دهید. در ادامه مواد درون کاسه را با دور تند همزن برقی به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به خوبی هم می زنیم. این گلهای رز بر روی ساقه ها پیوند می خورند و فرم های آبشار چشمگیری به دست می آورند که حتی با یخ زدگی قابل توجه در زمستان شکوفا می شوند. بسیاری از ارقام رز به دلیل داشتنخصوصیاتی همچون زیبائی، دوام، فرم گل و شاخساره برای استفاده بعنوان گلبریده مناسبند و از ارقام آن بطور ویژه در شرایط مناسب برای برداشت و مصرفبعنوان گل شاخه بریده استفاده می شوند. غالباً ، انواع پوششی زمینی به عنوان نورد کوهنوردی برای گلهای گلدان عمودی استفاده می شود ، در اینجا توانایی شکوفایی مجدد و مقاومت مناسب در زمستان بسیار مفید است.

پس همین حالا دست به کار شوید.

این رز گیاه بومی خاورمیانه است. این واژه از زبانهای ایرانی وارد زبانهای سامی هم شدهاست، از جمله آرامی ורדא wardā/wurdā (سریانی ܘܪܕܐ)، عربی (به عربی: وَرْدَة) و عبری ורד wéreḏ، که همگی به معنی «رز» هستند. لازم به ذکر است که شیشه های مورداستفاده در هلند در قطعات ۲/۱۱۲ در ۱۵۰ استفاده می شود در حالی که عرضشیشه در گلخانه های ایرانی کمتر و مقدار قاب بیشتر شده و نور گیری را کاهشمی دهد. را به وجود بیاورد که از نظر رنگ شباهت زیادی با رز زرد ایرانی دارد.

خاکهای آلومینیو سیلیکاتی هستند که حدود۱۰۰۰ درجه سانتیکراد حرارت دیده اند.خصوصیاتی مشابه ماسه ولی سبک را دارند. برخی از ارقام گل رز دائم گل هستند و گل دهی در آنها در بیشتر مواقع سال انجام می گیرد ولی بیشتر ارقام در هوای خنک بهار و پاییز گل دار می شوند. تهیه قلمه بعد از بالغ شدن شاخه ها و رسیدن برگها به اندازهنهایی انجام می گیرد. در اینشرایط دمایی گلها بعد از حدود ۴۸ ـ ۴۰ روز آماده برداشت می شوند. به اين خاطر در انتخاب رقم و آماده كردن خاك و بستر توليد بايد دقت كافي كرد، چون اصلاح و تعويض آنان در طول توليد هزينه دار خواهد بود. به این خاطر درانتخاب رقم و آماده کردن خاک و بستر تولید باید دقت کافی کرد، چون اصلاح وتعویض آنها در طول تولید هزینه دار خواهد بود. این گل رز در کشورهایی چون فرانسه ( موناکو ) برای تهیه ی عطر کشت می شود .

البته به عنوان اصل کلی گلخانهباید حداکثر جذب نور را داشته باشد. این گیاه جادویی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، باعث تسکین دردهای روده و بهبود فعالیت منظم شکم میشود و به جذب مواد مغذی موجود در رودهها کمک میکند. پایه های مانتی هم رکود زمستانه نداشته و در آمریکا فراوان استفاده میشود. اکنون بیشتر تولیدکنندگان رزهایگلخانه ای در جهان از ارقام پیوند شده بر روی پایه های مناسب استفاده میکنند، پایه Rosa manetti در کشور آمریکا و پایه هایR. ارقام و واریته های طبلیعی وقدیمی این گیاه بایستی حداقل به مدت یکماه تحت شرایط رفع نیازدمایی در دمای پایین زیر ۱۰درجه سانتیگراد قرار گیرد.