پی ال سی چیست و کاربرد plc در صنعت تهران کنترل

این بدان معناست که قطعات سخت افزاری برای تولیدکنندگان مختلف متفاوت است و در اکثر موارد با قطعات سخت افزاری سایر مارک های پی ال سی قابل تعویض نیستند. امروزه با پیشرفت بخش صنعتی، تجهیزات و دستگاه هایی ساخته شده اند که دارای ساختار و بخش های نوینی بوده و در فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد دارند. با تنظیماتی که در سیستم PLC دستگاه های بسته بندی انجام می گیرد، عمل بسته بندی بصورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی صورت می پذیرد. در پرکن ها نیز با تنطیماتی که بر روی سیستم کنترل گر PLC آنها انجام می گیرد، هر مایعی را با برنامه خاص آن در ظروف مخصوص پر می کنند. این مدل از پی ال سی ها به دلیل دارا بودن از ساختار یکپارچه کلیه بخش های مختلف آن (تغذیه، سی پی یو، بخش های ورودی و خروجی) در یک باکس قرار دارند. Plc مخفف کلمه Programmable Logic Controller بوده و و نوعی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر می باشد.

مزایای استفاده پی ال سی در صنعت

پی ال سی چیست و کاربرد plc در صنعت تهران کنترل

به دلیل اندازه کوچک آن، PLC ها ماژولار و بسیار قابل حمل هستند. این بدان معنی است که PLC را می توان به خط تولید آورد، به کامپیوتر متصل کرد، برنامه ریزی کرد و دقیقاً در همان لحظه وارد کار شد. وقتی صحبت از اتوماسیون فرآیند و طراحی سیستم پیشرفته می شود، PLC ها، SCADA و HMI نقش مهمی ایفا می کنند. PLC یک دستگاه مبتنی بر سخت افزار است، SCADA سیستمی است که در ارتباط با PLC خرید plc زیمنس کار می کند. اما، HMI همچنین سیستمی است که در ارتباط با PLC کار می کند. از آنجایی که سیستم SCADA و یک HMI می توانند کمابیش عملکردهای مشابهی را انجام دهند، بسیار مهم است که تفاوت بین این دو را بدانید.

از همان ابتدا PLC‌ها با استفاده از منطق نردبانی که برای شبیه‌سازی مدارهای مدار کنترل طراحی شده بودند، قابل برنامه‌ریزی بودند. نمودارهای نردبانی مانند مدارهای کنترل هستند که در آن جریان برق از طریق تماس‌های بسته از چپ به راست جریان می‌یابد تا یک سیم پیچ رله را تحریک کند. پی ال سی های ماژولار برخلاف پی ال سی کامپکت، قطعاتشان به صورت جدا از هم قرار دارند و استفاده کنندگان می توانند قطعات مختلف آن را کنار هم قرار دهند. پی ال سی ماژولار دارای ویژگی هایی از قبیل امکان اضافه کردن خروجی و ورودی هایی که با سی پی یو متناسب باشند، می باشد. تنها یک رک برای PLC های کوچک وجود دارد و به همین دلیل آدرس دهی IO را ثابت کرده است.

  • خروجی نوع رله دارای جریان بیشتریا قابلیت جریانی بیشتر است.
  • با گذشت زمان، تابلوهای قدیمی که متشکل از کنتاکتور، تایمر و کانتر بودند جای خود را به این سیستم داده اند.
  • کنترل کننده منطقی برنامه پذیر ((Programmable Logic Controller ) یک کامپیوتر دیجیتال است که برای اتوماسیون فرآیندهای الکترومکانیکی در صنایع مختلف استفاده می شود.
  • به زبان ساده، HMI ها برای تجسم داده های خاص، برای درک و کنترل آسان تر استفاده می شوند.

پی ال سی به طور کلی از دو قسمت نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده است. با توجه به قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری متنوع، PLC ها انواع مختلفی دارند. این قطعات می‌توانند به قدری کوچک باشند که حتی در جیب لباس شما جای بگیرند در حالی که بیشتر سیستم‌های کنترل به رک‌های بزرگ PLC نیاز دارند. PLC‌های کوچکتر، معمولاً با ورودی و خروجی ثابت طراحی می‌شوند. اما عملکرد یک PLC به زبان ساده بدین صورت است که، PLC ورودی‌ها را می‌گیرد، روی ورودی‌های پردازنده عملیاتی را انجام می‌دهد و سپس بر اساس آن منطق، خروجی‌ها را روشن یا خاموش می‌کند. در اوایل تا اواسط 1900، اتوماسیون معمولاً با استفاده از مدارهای پیچیده رله الکترومکانیکی انجام می‌شد.

HMI ها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند – مانیتورهای کامپیوتر و ماشین هایی با صفحه نمایش داخلی. HMI یک قطعه سخت افزار خاصی نیست، بلکه صفحه نمایشی است که به کاربر اجازه می دهد با یک دستگاه تعامل داشته باشد. HMI ها را می توان پایانه های اپراتور، رابط اپراتور محلی، رابط کاربری گرافیکی و غیره نامید.

در زمان مدرن، سازمان مهمی وجود ندارد که از سیستم های اسکادا استفاده نکند. این سیستم‌ها به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کنند، کارایی را افزایش می‌دهند، داده‌ها را سریع‌تر و با دقت پردازش می‌کنند و امکان ارتباط روان بین بخش‌های مختلف سیستم را فراهم می‌کنند. به این ترتیب، معماری SCADA از دو بخش اصلی تشکیل شده است – یک RTU (واحد ترمینال از راه دور) و یک PLC (کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی). PLC اساساً یک میکرو کامپیوتر است که مستقیماً با انبوهی از دستگاه ها و قطعات مانند دستگاه‌های پایانی، حسگرها یا ماشین‌های کارخانه‌ای متعدد ارتباط برقرار می‌کند. از دیگر انواع PLC میتوان به پی ال سی کامپکت یا مجتمع، اشاره نمود. در این نوع از PLC تمامی بخش ها از قبیل خروجی و ورودی ها، پردازنده و قسمت تغذیه در یک باکس یا ماژول الکتریکی ساده طراحی و ادغام می شوند.

هرآنچه باید یک مهندس درباره PLC بداند

در سال 1973 اولین PLC که دارای قابلیت هایی نظیر مونیتورینگ اطلاعات ، انتقال و کنترل داده ها ، و چاپگر ها بودند ، به بازار اتوماسیون صنعتی جهانی عرضه گردید. پورت های ارتباطی که دارای پروتکل های سریال هستند، اکنون توسط برخی “مکتب قدیمی” در نظر گرفته می شوند. با این حال، آنها به راحتی در دسترس هستند، به طور کلی ارزان تر هستند و هنوز در برنامه های خاص مفید هستند. با این حال آنها به طور کلی کندتر هستند و نمی توانند پهنای باند داده مشابه پروتکل های مبتنی بر اترنت صنعتی امروزی را مدیریت کنند. ماژول ارتباطی می تواند به عنوان پورت های ارتباطی تعبیه شده روی پردازنده یا به عنوان ماژول های ارتباطی وجود داشته باشد. اگر نیاز به چندین ماژول ارتباطی وجود داشته باشد، مشاهده هر دو پورت ارتباطی تعبیه‌شده در پردازنده PLC و ماژول‌های ارتباطی اضافی که در رک قرار دارند، بسیار رایج است.

ساختار PLC چیست