خواص گل میخک؛ طرز استفاده از گل میخک و مضرات آن

البته در فضای کنونی ایران کسی همراه با گل لاله عباسی در توهم نرفته است و هیچ منع قانونی نیز برای داشتن آن وجود ندارد؛ اما به هر ترتیب بهتر است در زمان کاشت تا نگهداری از آن مراقبت های لازم را سایت flowercitydesign به عمل آورید. از معضلات جهانی میخک محسوب می شود و برای کنترل آن باید از خاک ضدعفونی شده یا ارقام مقاوم به بیماری استفاده کرد. این گل اغلب به عنوان گل بریدنی استفاده می شود علاوه بر آن از این گیاه به عنوان گیاهان زینتی باغ به عنوان گـل حاشیه ای و گـل گلدانی ، پاسیو ها ، گلخانه ها و نیز در باغ صخره ای هم مورد استفاده قرار می گیرد. بذر ها به عمق ۱۰ میلیمتر و بصورت ردیف های با فاصله از هم کاشته و بر روی بذرها لایه نازکی از خاک ریخته و سپس با آبپاش آبیاری انجام میگیرد دمای محیط بایستی در حدود 20 درجه سانتیگراد تنظیم شود و تا زمان جوانه زنی بایستی بستر خاک همواره مرطوب باشد.

تکثیر میخک باغی از طریق کاشت بذر و قلمه زنی انجام میگیرد.برای کاشت بذر میخک باغی بصورت مستقیم و غیر مستقیم، 4 تا 6 هفته قبل از پایان فصل سرما بایستی بذرها در سینی نشا و یا بستر کاشت کاشته شود. اگر خود قصد تهیه و مخلوط کردن بستر کاشت را دارید یکی از بسترهایی که اغلب پیشنهاد میدهند مخلوط کمی خاک رس، خاک ماسه بادی، ورمی کمپوست یا کود دامی پوسیده، خاک برگ پودر شده است. برای مثال برگهای جوان گل رز اگر کمبود عنصر آهن داشته باشند علائم کلروز و زردی از خود نشان میدهند. در پایان میخک فواید زیادی برای سلامتی از جمله کنترل قند خون و جلوگیری از رشد باکتری ها دارد. استفاده از گل میخک به تولید انسولین در بدن کمک میکند و باعث حفظ تعادل قند خون میگردد پس خوردن آن به کسانی که از بیماری دیابت رنج میبرند توصیه میشود. جالب است بدانید که گل میخک باعث افزایش میزان گلبولهای سفید خون میشود و حساسیت و توان بدن را در مقابل عوامل خارجی که به سلامت ما آسیب میزنند به شدت افزایش میدهد. گل میخک یکی از بهترین گل هایی است که در سطح گسترده ای از جهان برای تزیین باکس گل یا سبد گل و دسته گل از آن استفاده می شود.

معمولا سموم مختلفی برای مبارزه با این بیماری توصیه می شود که معروف ترین آن ها سم پاشی در مراحل اولیه با محلول بوردو (Bordeaux Mixture) یا فانجکس Fungex است. یکی از انواع لاله که در ايران معروف و مشهور است لاله واژگون با زیبایی چشم نواز می باشد. اسامی انواع گل رز، انواع گل گلدانی، انواع گل قرمز و حتی عکس انواع گل آپارتمانی برای افرادی که تمایل به پروش و نگهداری گل را دارند، جمع آوری شده و وجود دارد. درست است که نگهداری گل لاله در منزل به دلیل خودرو و وحشی بودن این گل کمی سخت است، اما زیبایی این گل باعث شده است کسانی که به پرورش گل های آپارتمانی علاقه دارند، شرایط ساختمان را برای مراقبت از آن فراهم کنند تا بتوانند آن را کنار سایر گلدان های خود داشته باشند. این گیاه برای رفع سردرد مفید است، ضعف اعصاب را درمان می کند و برای رفع تنگی نفس موثر است.

گل های رز رونده مهمان های زیبا و خوش ترکیبی برای حیاط منزل و اطراف خانه می باشند. هر رنگ گلهای رز دارای نماد خاصی است ، مثلا رنگ قرمز نماد عشق و علاقه ، زرد نماد دوستی ، سفید نماد خلوص و … ترکیب رنگ سفید و صورتی، احساس عشق خالص و مادرانه را برای شما یا هر مادری به ارمغان میآورد. رز سفید: رزسفید به معنی عشق روحانی و پاک است و در دسته گل عروس به معنی احساس عاشقانه شادی آور و همچنین عشق مبارک و فرخنده می باشد . می توانید برای اینکه جلوه گل های رز طلا زیباتر شود، یک دسته گل رز طلا را تهیه کنید زیرا این گل ها در کنار هم بسیار زیباتر و شیک تر هستند. برای حفظ رطوبت گیاه، می توانید از کیسه پلاستیکی شفاف برای پوشش گلدان استفاده کنید. بسیاری از ارقام رز به دلیل داشتن خصوصیاتی همچون زیبائی، دوام، فرم گل و شاخساره برای استفاده بعنوان گل بریده مناسبند و از ارقام آن بطور ویژه در شرایط مناسب برای برداشت و مصرف بعنوان گل شاخه بریده استفاده می شوند. 1- تحریک دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا و متابولیسم:در طب سنتی چین از این چاشنی برای درمان حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می شود.

گل میخک به دو صورت شاخهای و گلدانی استفاده میشود عمر این گل بهصورت شاخه بریده شده ۵ تا ۱۵ روز خواهد بود. همچنین، در فصل زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان هر 2 الی 3 روز یکبار می بایست آبیاری شود. پس از 1 الی 2 هفته بذرها جوانه می زند. برای افزایش با بذر، بذرها در خزانه کشت می شوند و زمانی که بوته ها ۳ -۴ برگه شدند به خزانه دوم و یا گلدان منتقل و در زمان مناسب که شاید بهار سال آینده باشد به محل اصلی منتقل می شوند. برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه در چشم، می توان چند قطره از محلول آبی میخک در چشم چکاند. در مقایسه با سایر گل های بریده میخک هابمدت طولانی تری بدون کاهش در کیفیت قابل انبار کردن هستند. گلها صبح باز شده و شب بسته میشوند دانههای این گیاه تا مدت بسیار زیادی قابل کاشتن است. شاید دانستن این مطلب برایتان جالب باشد که تقریبا تمام قسمتهای گیاه میخک قابل بهرهبرداری و مصرف است. همچنین این گل، محبوبترین گل قلمهای است و بسیاری از افراد، علاقه به دانستن چگونگی کاشت بذر گل میخک، و پرورش آن در خانه و آپارتمان دارند.

این گل، امروزه بیشتر نشانه عشق، افتخار، برتری و جذابیت می باشد. با این حال، مراقب باشید که بیش از حد آبیاری نکنید، چون در این صورت برگ ها زرد شده و گلبرگ های گل می افتند. ۳-استفاده از کارتهای زرد و آبی در هر ۱۵-۱۰متر مربع ۱ عدد- و به ارتفاع کمی بالاتر از سطح گیاه ۴-تله هاي زرد چسبنده ( كارت زرد ) در طول راهروهاي داخل گلخانه ، نزديك در و پنجره ها و محل هاي ورودي نصب مي شود و حداقل هفته اي يك بار مورد بازديد قرار مي گيرد. در رابطه با شاخه گل رز طلای ۲۴ عیار نیز این مهم می بایست مورد بررسی قرار گیرد.

به هر حال توجه به این نکته اهمیت دارد که خود گل رز فاقد ژن تولید رنگ آبی میباشد و گلهای رز آبی به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارند. این گل زیبا معطر بوده و در رنگ های متنوعی موجود می باشد که به همین علت توجه و علاقه باغبانان و زراحان فضای باز را به خود جلب کرده است. میخک رادیکالهای آزادی را که موجب آسیب به پوست و ایجاد چین و چروک زودرس میشود را خنثی کرده و به جوانسازی پوست کمک میکند. H خاک می تواند کمی اسیدی و یا خنثی باشد (5/5 تا 7). معمولاً توصیه می شود حتماً مقداری مواد آلی و کمپوست به خاک اضافه کنید، به خصوص اگر خاک ضعیف است و ماسه و خاک رس زیادی دارد. گل میخک در خاک های شنی لومی که با مواد آلی اصلاح شده، همراه با زهکشی مناسب، خنثی و قلیایی رشد خوبی دارد. لاله ها از زمان کاشت پیاز اغلب به پنج تا هشت سال برای رشد کافی و گل دادن نیاز دارند. ته جعبه ها بهتر است برای جلوگیری از حرکت گل ها در حین حمل ونقل ، دارای بر جستگیهای عرضی باشد. ناهنجاری فیزیولوژیک دیگری در میخک است که در این حالت گل به صورت یکنواخت باز نمی شود چون گلبرگ ها در یک طرف برآمده بوده و گل نامتقارن است.

گل میخک محصولی بسیار خوشعطر و خوشبو است که غنچههای آن پس از باز شدن و قبل از اینکه رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به رنگ قرمز شود باید چیده شود و خشک گردد. ماموریت ما تبدیل گل از یک کالای لوکس به محصولی در سبد خرید روزانه افراد است. شما با هدیه کردن میخک به معشوق خود، نشان میدهید که او را از سایر افراد متمایز میدانید. اما باید با دقت و توسط افراد مجرب صورت بگیرد. در صورت مشاهده هر علائم با سموم مناسب سم پاشی انجام گیرد. گل میخک بسیار مناسب جهت کاشت و نگهداری در گلدان می باشد و نگهداری از آن در بالکن و در منزل می تواند فضایی بسیار زیبا را پدید آورد. چون گلبرگ های آلوده نه تنها کیفیت پایینی خواهند داشت ، بلکه عاملی جهت تولید اتیلن خواهند بود.

اگر در مرحله ۴ -۷ برگی طول روز بلند در یک دوره کوتاه ۶ -۷ هفته ای فراهم شود، کیفیت گل افزایش می یابد. اتیلن باعث خمیدگی گلبرگ ها به طرف پایین و قهوه ای شدن آنها شده و از کیفیت و بازار پسندی گل ها بشدت می کاهد . برای پیشگیری بهتر است چند مرتبه بوته ها را با محلول سولفورون» (گوگرد محلول در آب) یا محلول یک در هزار «پرمنگنات دو پتاس» یا محلول بوردله» (کات کبود و آب صابون) سمپاشی کنند. کسانیکه قطره قطره ادرار میکنند، برای درمان آن باید چای میخک بنوشند. ظرفی را انتخاب کنید که سوراخ زهکشی در آن باشد. در واقع این گیاه همیشه سبز با طبعی خشک و گرم که در شرایط گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد میکند چیزی فراتر از یک گل تزئینی معمولی است به طوری که در صنعت از جوانه خشکشده، ساقهها و برگهای این گیاه برای تهیه دارو استفاده میشود. در ادامه به چند نکته برای مراقبت از گل رز اشاره میکنیم تا بتوانید این گلهای زیبا را برای مدت بیشتری باطراوات و شاداب داشته باشید. گل رز نام لاتین خود (روزا) از زبان فرانسه گرفته و گفته میشود که شاید از لغت Oscan مشتق شده باشد.

نام گل نسترن در شعر های انگلیسی بسیار استفاده شده است. این گل نه تنها به عنوان یک داروی حرفهای در طب سنتی کاربرد دارد بلکه به عنوان ادویه نیز از آن استفاده میشود. میخک به شدت با پاتوژن های انسانی مبارزه می کند، استفاده از جوانه گل، میخک عصاره و روغن آن به اندازه کافی برای کشتن چنین پاتوژن هایی کافی خواهد بود.همچنین میتواند با پاتوژن های که موجب وبا میشود، مبارزه کند و آنها را از بین ببرد. هیدروژن الکل موجود در گل میخک در قویتر شدن استخوانها تاثیر زیادی دارد و برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان بسیار مفید است. گل میخک به گل خداوند مشهور است، شما میتوانید فضای خانه خود را با گل میخک آغشته کنید و تحت تاثیر افسون این گل رویایی لحظات زندگی روزانه خود را روحانی کنید. رقم های استاندارد (تک گل) زمانی که گلبرگ های بیرونی، از کاسبرگ خارج شده و شروع به پیچیدن به دور خود می کنند و گلبرگ های میانی شروع به باز شدن کردند، که در این حالت گل نیمه باز و حالت ربع کره دارد و به نام مرحله قلم مویی معروف است، باید برداشت شود.

این جنگ به عنوان “جنگ رز ها” (the war of roses) معروف شد. گل میخک به یونان بوستان بر میگردد و در یونان به نام گل خدایان معروف است و نام لاتین آن carnation است. برخی از پژوهشگران بر این باورند که نام میخک از کلمهٔ تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شده است؛ زیرا این گل، یکی از گل هایی بود که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده می شد. در روشي كشت بدون خاك از بسترهايي نظير پشم سنگ، کوکوپیت يا ليكا و پرليت استفاده مي كنند كه بصورت كشت بستري در بسترهايي به عرض حدود ۵۰ سانتیمتر با دو ردیف و به عمق ۳۰ سانتيمتر كشت انجام می شود البته در روش نسبتا مرسومی هم کشت به صورت گلدانی بر روی سکوهایی به ارتفاع ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر و در گلدان حاوی مواد بستری به صورت تک بوته یا دو بوته کشت انجام می شود . کاشت بوته های گل رز به صورت فشرده با گیاهان دیگر، سبب کاهش جریان هوا و ابتلای این گیاه به بیماری می شود. زهکش در کشت خاکی رز بایستی تا حدممکن تا عمق ۹۰-۱۰۰ سانتی متری خوب باشد.

کاشت بذرهای میخک در فضای خانه باید ۶ تا ۸ هفته قبل از سرما انجام شود. نور: اگر در مکانی زندگی می کنید که نور زیادی ندارد، از کاشت این گیاه منصرف نشوید. حالا اگر میخواهید بدانید هر رنگ گل رز چه معنایی دارد با ما همراه باشید! رز خوشهای، خاستگاه آن ژاپن است. همانطور که اشاره شد گل میخک گیاه پر کاربردی است که خواص و مزایای بینظیر آن به سه یا چهار مورد اندک ختم نمیشود. با این تفاوت که بعید است که در سال اول گلدهی و شکوفه دادن آن صورت بگیرد. برای این کار کافیست مقداری میخک را با ریحان، نعنا و هل ترکیب کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید. برای کاهش اثرات زیان بخش اتیلن از ترکیبات بازدارنده تولید اتیلن و یا از ترکیبات بازدارنده عمل اتیلن استفاده می شود. پرلایت نیز استفاده کرد.